lørdag den 17. oktober 2009

Københavns farver

 
Hjemkommet fra staden evaluerer jeg mine indtryk fra den store by.
København er lilla/turkis/gråsort meget lig Gerogia O"Keeffes: From the lake 1924.
Der er hundekoldt,
det oplevede jeg på en bytur, hvor den stride polarvind krøb ind gennem alle sprækker i påklædningen, uha hvor jeg frøs. Jeg købte en hue, og det hjalp en hel del.
Mit indtryk af tøjet og dets farver var lilla lilla lilla, og da jeg er efterår og til varme farver, så var det nul tøjindkøb her, jeg ligner en ispind i lilla.
Besøg på Arken med en kinesisk udstilling og så var der Oluf Høst mellem himmel og jord med vægt på den dimension, der går bag det metafysiske aspekt.
Han var en kunstner med et globalt udsyn, han rejste meget og stiftede bekendtskab med mange fremmede kulturer, han sejlede som ung skibsdreng og oplevede det store åbne hav,stjernehimmelen, solnedgange og det skiftende vejr, hvilket senere var vigtige motiver i hans malerier.
For Høst betød farven i et maleri det samme som ilten for et menneske.
Han var orienteret mod mystikken og de åndelige dimensioner i det gådefulde rum mellem himmel og jord, alt ialt en interessant udstilling.
Nu er jeg hjemme igen og som altid er ude godt, men hjemme bedst
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Ati sagde ...

Hei, I motsetning til deg jeg liker denne farger mye :)
Fantastic maleriet!
Hvis jeg finner klær i denne farger og min størrelse da er den mitt :)
Jeg er enig med deg, borte bra men hjemme best!

Britta Svanborg sagde ...

- godt nok er farverne kolde, men smukke.
Det er heller ikke mine farver.
Men lige da billedet tonede frem kunne jeg næsten høre bølgerne skvulpe mod stranden på Kalymnos.